Dag 13 - Van Knik River naar Homer

18 juli 2014 - Homer, Alaska, Verenigde Staten

We zijn net aangekomen op ons nieuwe adres, in Homer. Aan het water. Het watervliegtuigje voor morgen ligt (of staat?) al klaar. Het is hier nu ontzettend zonnig en volgens de eigenaar is het dat morgen ook.

De volgende spullen moeten in de tas: verschillende paren sokken (dikke en dunne, vanwege de lieslaarzen die misschien niet helemaal passen), zonnebrand en zonnebril, laagjes kleding, regenkleding, deet tegen de muggen, een hoedje (met muggennetje), genoeg water, medicijnen voor twee dagen (voor als het weer 's middags te slecht is om terug te gaan... waar slapen we dan...? Knus tegen een beer...?), een lunch die niet aantrekkelijk ruikt voor een beer (dus geen vis of vlees: doe mij voor de zekerheid maar droog brood, want wie weet heeft 'iemand' ineens trek in jam of wat dan ook).

Acht van de tien mensen gaan morgen deze excursie doen. In het vliegtuigje passen zes passagiers en daarom gaan twee mensen met een andere maatschappij en niet met een watervliegtuig maar een bushplane. Die zijn daar nu naartoe om gewogen te worden. Wij gaven onze gewichten in januari al door. Maar ik vraag me af of we na alle vreterijen van de afgelopen dagen nog steeds hetzelfde gewicht hebben! Gelukkig is het een groot stuk water, stijgen zal hij dan toch wel?!? En anders is er hopelijk genoeg ruimte om het op te geven en iemand uit te laten stappen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met gemengde gevoelens naar deze excursie kijk. Ik zie zeg maar letterlijk beren op de weg/route... Maar zoals anderen ook al zeggen: als het riskant is zouden ze het niet doen.

Oja, er is daar trouwens geen toilet en even 50 meter verderop de bosjes in duiken is er niet bij. Tot we terug zijn hoef ik geen koffie meer!!

Als we weer compleet zijn (over ongeveer drie kwartier) gaan we naar de supermarkt zodat we twee ontbijtjes (voor morgen en overmorgen) en een lunch (voor morgen) kunnen samenstellen en vervolgens gaan we uit eten.

Verder was het vandaag veel rijden (en in slaap vallen). Tussendoor nog wat stops gemaakt met mooie uitzichten op de Turnagain arm, gletsjers en later op Homer.

Ik hoop tot morgen (met al onze ledenmaten nog vastzittend)!

1. Maaike:
    19 juli 2014
    OMG! Ik was in de war en dacht dat we nu het verslag kregen nadat jullie al veilig waren teruggekeerd, dat verslag moet dus nog komen... Doe voorzichtig!!! En heel verstandig van dat droge brood!
    Veel liefs
    Maaike
  2. Simone:
    19 juli 2014
    Onze gids heeft me gerust kunnen stellen: de mensen waarmee we naar de beren gaan, doen dat dagelijks. Ze kennen de beren daar, kennen hun gewoontes. Dus het gaat helemaal geweldig worden.
  3. Rob en Gerda:
    19 juli 2014
    Vanuit de Steppen van Almere wensen we jullie een heel fijne excursie toe. En als we de geruststellende woorden van de gids goed begrijpen, zijn de Amsterdamse fietsers veel gevaarlijker dan de knuffelberen in jullie omgeving. Zelfs zónder een snee droog brood bij je, word je hier omver gereden! Heel veel liefs en laat niemand een beer die dichtbij is met flits fotograferen!
    Gerda en Roppie
  4. John en Susan:
    19 juli 2014
    Het wordt steeds avontuurlijker, fantastisch!!!! En zou zo'n beer niet vriendelijker zijn als ie wel iets te eten kreeg......? Watervliegtuig = ook leuk en door al dat klimmen zijn jullie vast niet zwaarder geworden:) Heel veel plezier het wordt genieten, echt!
    Liefs mam
  5. Lisette:
    19 juli 2014
    Heel veel plezier met het watervliegtuig en het zien van de beren, wordt zeker een fantastische ervaring!
  6. Simone:
    19 juli 2014
    Ik heb ook nog maar even twee plastic tassen ingepakt; een voor de heen- en een voor de terugweg. Het zal niet voor het eerst zijn dat ik over m'n nek ga in een vliegtuig...