Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
Video’s:

Over onze reis

1 Vlucht Amsterdam - Anchorage met Icelandair (zondag 6 juli)
Met Icelandair vliegt u via Reykjavik naar Anchorage. Bij aankomst wordt u afgehaald door de reisleider, die u naar het hotel brengt. In de omgeving van het hotel eten we een hapje.

Accommodatie: Millennium Alaskan Hotel (6-8 juli)

2 Vrije dag Anchorage (maandag 7 juli)

Vandaag maken we voor het eerste echt kennis met Alaska. In de ochtend neemt de reisleider u mee voor een tocht langs de belangrijkste bezienswaardigheden van Anchorage, zoals 4th & 5th Avenue en Earthquake Park. De middag heeft u ter vrije besteding, uiteraard helpt de reisleider u graag bij de invulling hiervan. Zo kunt u een bezoek brengen aan het Native Heritage Museum of kiezen voor een fietstocht over de Tony Knowles Trail. Anchorage heeft activiteiten voor elk wat wils.

3 Noordwaarts naar Denali National Park (dinsdag 8 juli)

Tijd om écht op pad te gaan! Via Palmer en Wasilla reizen we noordwaarts richting het beroemde Denali National Park. Voorbij Willow wordt het rustiger op de weg en hebben we met mooi weer de eerste uitzichten op Mount McKinley. We stoppen in het gehucht Talkeetna om even de benen te strekken en komen aan het einde van de middag bij Denali aan. Rijtijd ca. 6 uur.

Accommodatie: Ridgetop Cabins (8-10 juli)

4 Denali shuttlebus tot Eielson (woensdag 9 juli)

Vandaag gaan we per speciale shuttlebus het Denali National Park verkennen. Vervoer binnen het park is beperkt tot deze bussen om de fragiele natuur zo veel mogelijk te beschermen. Denali is het leefgebied van grizzlyberen, elanden, Dall Sheep en veel ander wild. Uitgestrekte toendra’s met op de achtergrond de Alaska Range vormen het decor. In het voorjaar (juni) beginnen de bloemen net te bloeien en in het najaar (augustus/september) kleurt de begroeiing felrood en oranje vanwege de invallende herfst. Een tocht door Denali is een tocht door 4 seizoenen: het kan er regenen, sneeuwen,  zonnig en warm zijn op een en dezelfde dag. De bustocht duurt ongeveer 8 uur.

5 Rit over de Denali Highway (donderdag 10 juli)

Vandaag staat er een spectaculaire rit op het programma, namelijk die over de Denali Highway. Deze weg is slechts toegankelijk voor een beperkt aantal auto’s en bussen, een unieke ervaring dus! Al na enkele mijlen verandert het asfalt in gravel en rijden we diep de wildernis in. Met een beetje geluk zien we de Alaska Range nog in de achteruitkijkspiegel. Hopelijk zien we onderweg elanden of ander wild. Na ruim 4 uur hobbelen komen we op de Richardson Highway en komen we aan bij ons overnachtingsadres. Rijtijd: ca. 4 uur.

Accommodatie: Tangle River Inn (10-11 juli)

6-7 De wildernis in naar McCarthy en Kennicott, vrije dag (vrijdag 11- zaterdag 12 juli)

Onze bus rijdt diep de wildernis van het Wrangell St. Elias gebergte in. De weg is onverhard en op sommige plekken nog in slechte staat, wat garant staat voor wederom een avontuurlijke tocht. Na aankomst in McCarthy neemt u uw intrek in de Kennicott Glacier Lodge, prachtig gelegen aan de plek waar de Kennicott en Root Glaciers samenkomen.  U deelt de douche en toilet met de andere gasten. Tijdens uw vrije dag kunt u kiezen uit een tal van excursies, waaronder het maken van een gletsjerwandeling, een flightseeing of een bezoek aan de historische Kennicott Mine. Tevens zijn er diverse wandelmogelijkheden. De wildernis zoals u deze in Wrangell St. Elias National Park ervaart zal een diepe indruk op u maken!

Accommodatie: Kennicott Glacier Lodge (11-13 juli)

8 Terug naar Chitina en rit naar Valdez (zondag 13 juli)

Tijd om de Wrangells achter ons te laten. We reizen terug de McCarthy Road af. Eenmaal op de Richardson Highway slaan we linksaf naar Valdez. Een prachtige rit door de Chugach Mountains volgt. We maken een stop bij Worthington Glacier waar de mogelijkheid bestaat een de benen even te strekken en vervolgen onze weg en dalen langzaam af naar zeeniveau. Via de smalle Keystone Canyon met prachtige watervallen bereiken we uiteindelijk Valdez, waar we overnachten in een hotel aan het water. Rijtijd ca. 6 uur.

Accommodatie: Best Western Valdez Harbor Inn (13-15 juli)

9 Meares Glacier Cruise (maandag 14 juli)

Valdez wordt geheel terecht ook wel het “Zwitserland van Alaska” genoemd. Het dorp is schitterend gelegen aan de oevers van Prince William Sound: overal ziet u besneeuwde bergtoppen die uitkomen in het water. We gaan aan boord van een motorboot voor een spectaculaire excursie door de Sound. Deze zit vol met marine wildlife en de kans is groot dat we zeeleeuwen, zeeotters en walvissen zien. Na enkele uren varen bereiken we Meares Glacier, gelegen in Unakwik Inlet. Het is een van de weinige nog groeiende gletsjers van Alaska en hopelijk zien we hoe grote brokken ijs afbreken en met luide knallen in zee storten. Onderweg leert u meer over de geschiedenis van Valdez, de olie- en visindustrie en natuurlijk de rijke natuur van Prince William Sound.

10 Via de Glenn Highway naar de Knik River Lodge (dinsdag 15 juli)

We reizen terug noordwaarts tot Glennallen en rijden hier de Glenn Highway op, een van de mooiste routes in Alaska. Eerst door een wijde vallei maar naarmate u dichterbij de eindbestemming van vandaag komt wordt deze smaller. Halverweg de route liggen de blauwe ijsbrokken van de Matanuska Glacier waar we de benen even strekken. Vanaf hier is het niet al te ver meer naar de Knik River Valley. Aan het einde van de vallei bevindt zich ons overnachtingsadres voor de komende 3 nachten: de Knik River Lodge. Rijtijd ca. 7 uur.

Accommodatie: Knik River Lodge (15-18 juli)

11-12 Knik River Valley en airboat excursie (woensdag 16 - donderdag 17 juli)

Vanuit de Knik River Lodge is het ongeveer 5 minuten rijden naar de plek waar we aan boord gaan van een airboat, een klein bootje dat laag op het water ligt en aangedreven wordt door een groot wiel achterop de boot. Na een spectaculaire tocht over het water komen we uit bij een ijsbergen meer afkomstig van de Knik Glacier. We hebben ongeveer een uur ter vrije besteding voor we weer terugvaren. Ook bezoeken we tijdens deze dagen de historische Hatcher Pass en het prachtig gelegen Eklutna Lake. De cabins van de Knik River Lodge lenen zich echter ook uitstekend voor een middagje relaxen met een goed boek en een glas wijn op de veranda. Het uizicht is adembenemend, er lopen regelmatig elanden door de tuin die het plaatje compleet maken.

13 Het Kenai Peninsula op naar Homer (vrijdag 18 juli)

Na het ontbijt stappen we aan boord van onze bus en rijden we naar het Kenai Peninsula. De route is prachtig en voert door diverse landschappen. Tot aan Cooper Landing is het gebied bergachtig maar na Kenai Lake worden de bergen heuvels en uiteindelijk vlak. De Sterling Highway naar Homer staat er om bekend dat er met grote regelmaat elanden langs de weg staan. Homer is een populaire vissersplaats en kenmerkt zich als “Halibut Capital of the World”. Aan het begin van de avond komen we hier aan. Rijtijd ca. 6 uur.

Accommodatie: Homer Floatplane Lodge (18-20 juli)

14 Vrije dag Homer, optionele berenexcursie (zaterdag 19 juli)

Vandaag heeft u een vrije dag, wij adviseren om een berenexcursie naar Katmai National Park te boeken. Katmai NP ligt aan de andere kant van Cook Inlet en vormt het leefgebied van de bruine beer Met een bushplane of watervliegtuig vliegt u de wildernis in naar het park waar geen wegen, paden of gebouwen zijn. U struint door de wildernis op zoek naar beren, die hier doorgaans in grote aantallen te vinden zijn. Indien u deze excursie wilt maken is het belangrijk is dat u direct bij reserverings van uw reis ook deze excursie bijboekt daar de beschikbaarheid zeer beperkt is. Indien u niet naar de beren wilt is er uiteraard voldoende tijd voor andere activiteiten. Struinen over de Homer Spit, met de watertaxi naar Seldovia, vissen naar heilbot, wandelen of gewoon een dagje luieren; het hoort allemaal tot de mogelijkheden…

15 Terug naar Anchorage (zondag 20 juli)

Tijd om Homer te verlaten en terug te rijden naar Anchorage. Onderweg zullen we afhankelijk van de beschikbare tijd nog een aantal stops maken en genieten van onze laatste tijd in de Alaskaanse wildernis. Na aankomst in Anchorage volgt het afscheidsdiner. Rijtijd ca. 5 uur.

Accommodatie: Millennium Alaskan Hotel (20-21 juli)

16 Vertrek naar Amsterdam (maandag 21 juli)

In de ochtend heeft u nog enkele uren ter vrije besteding. Ga bijvoorbeeld nog even winkelen voor souvenirs of kies voor het bezoek aan een museum. Aan het begin van de middag melden we ons op de luchthaven voor het inchecken van de vlucht naar Amsterdam met Icelandair.

17 Aankomst Amsterdam (dinsdag 22 juli)

Na aankomst in Amsterdam is deze prachtige reis helaas ten einde gekomen.

Bezochte landen

Wij hebben 24 landen (10%) bezocht:

België, Bosnië en Herzegovina, China, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, IJsland, Italië, Kenia, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, Servië, Spanje, Tanzania, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zwitserland.