Dag 10 - Van Valdez naar Knik River

15 juli 2014 - Palmer, Alaska, Verenigde Staten

Wederom een lange afstand afgelegd door mooie landschappen. We begonnen met lichte regen maar later klaarde het op. In Wrangell St Elias NP zijn we naar het Visitor Centre geweest en daar werd net gestart met een korte wandeling. Iedere deelnemer kon een kaart met een foto van een dier kiezen met op de achterkant uitleg. Eric koos de eekhoorn en ik de bever. Er waren echt ontzettend veel muggen dus iedereen werd voor de start aangeraden zich in te smeren. Vanmorgen telde Eric al zo'n 17 muggenbulten bij zichzelf! Ik hoop dat daar niets is bijgekomen vandaag. Tijdens de wandeling zagen we de eetsporen van eekhoorns: stapels uit elkaar gehaalde dennenappels. De ranger vertelde dat eekhoorns misschien nog wel territoriumdriftiger zijn dan beren. Ook stelen ze elkaars opgeslagen voedselvoorraad nog wel eens.

Aan het begin van de wandeling stond trouwens een waarschuwing, dat hier gisteren een beer was gesignaleerd!!! Het advies was om als groep bij elkaar te blijven en rustig tegen de beer te praten. Maar we hebben hem niet gezien.

Verderop reden we langs de Matanuska gletsjer. We zijn daar gestopt om een kleine wandeling richting de gletsjer te maken. Deze wandeling ging over smalle paadjes door goed dicht bos, met rijpe besjes. Aan het begin van het pad lagen eland-keutels.

Bijna op de eindbestemming van vandaag zagen we langs de weg een eland in een meertje staan! Er was geen plek om te stoppen.

We logeren nu in Knik River lodge. We hebben onze eigen cabin met alles dat we nodig hebben. Erg gezellig (we verblijven hier drie nachten, leuk!)! Met een kleine veranda met picknickbank voor de deur. Daar zit ik nu dit verslagje te schrijven. Het wordt hier gerund door Nederlanders.

Blog bijwerken

Straks eten we hier gezamenlijk in de eetzaal, dat is volgens mij een grote tent. En er staat een kleine helikopter op het terrein.

1. Maaike:
    16 juli 2014
    Nou die hoedjes met netten komen dus wel van pas! En gelukkig was die beer niet meer in de buurt! Maar wat klinkt die cabin enig! Geweldig met eigen veranda! Ik ben benieuwd naar de foto's!!!
    Liefs
    Maaike
  2. John en Susan:
    16 juli 2014
    Zo, net weer alles voorgelezen ook aan oma. Wat een prachtreis is het toch. Ik krijg er ook zo'n zin in:)
    Hoeveel foto's hebben jullie nu totaal? Misschien mogen jullie wel in die helicopter?? Fijne dagen nog en veel liefs uit een zonnig Osdorp
  3. Rob en Gerda:
    16 juli 2014
    We vragen ons nu al vertwijfeld af hoe we na jullie terugkomst de ochtenden moeten doorkomen. Want jullie reisverslagen en beelden zijn veel leuker dan de krant! En veel spannender! Want het is toch onvoorstelbaar dat je voor je veiligheid een gesprek moet aanknopen met een beer, en dat je je goed moet insmeren om een achttiende muggenbult te voorkomen. Is Eric trouwens de enige tankplaats voor de muggen?

Wat een leuke sfeervolle foto van onze Alaskajournaliste!

Heel veel liefs van Gerda en Roppie vanuit een langzaam warm wordend Amsterdam. We gaan vandaag naar onze tuin, en in de krant lazen wij net dat we dan kans hebben om een grote Russische vlinder op bezoek te krijgen! En op kerkhof Barbara is een vossennest gespot. Nog even en wij starten ook een blog!
  4. Simone:
    16 juli 2014
    We kunnen inderdaad mee met de helikopter maar we vinden het veel te duur. Dus dat doen we wel een andere keer.

En, hebben jullie die vlinder gezien? Van ons twee is Eric tot nu toe inderdaad de enige tankplaats...
  5. Rob en Gerda:
    16 juli 2014
    Nee, de grote Russische vlinder heeft ons nog niet bezocht. Wel drie koolwitjes en een konijn... ; terwijl wij óók zaten te eten :)

Wat prettig voor jou, lieve Moon; dus dicht tegen Eric aan liggen :).

Veel liefs vanuit een nog steeds warmer wordend Mokum van Gerda en Roppie