Dag 4 - Denali National Park

9 juli 2014 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Vroeg op vandaag! Om 4:15 uur ging de wekker en om 5:00 uur zaten we in onze cabin aan het niet zo bijzondere ontbijt maar wel met lekkere versgezette koffie! 5:30 uur stonden we allemaal klaar voor vertrek. Op naar Denali National Park. En wat hebben we een geluk gehad!!! Het was fris maar mooi helder weer. Door het park loopt 1 weg. Voor een deel mogen daar personenauto’s op, wil je, zoals wij, tot aan Eielson door, ga je met een oude schoolbus. Wij hadden kaartjes voor de bus van 7:30 uur en een tocht van ongeveer 8 uur voor de boeg. De gids gaf ons als tip om aan de kant van de chauffeur te zitten, daar vandaan is het uitzicht het beste. En dat klopte helemaal! Al vrij snel zagen we op de weg een karibou (een rendier) en in het gras verder op nog een.

Verder zagen we ook een parelhoen met kuikens, grondeekhoorns, die rechtop staan als stokstaartjes. En heel bijzonder, we zagen de hoogste berg van Noord Amerika: Mount McKinley! Deze is vaker niet dan wel te zien. Meestal is hij in wolken gehuld maar wij hadden echt perfect zicht op de berg. Meerdere keren zelfs. Om een idee te geven, gemiddeld is hij 1 keer per week zichtbaar.

Vervolgens zagen we een heel eind geen wildlife maar wel schitterende landschappen. Tot er door tegenliggers werd doorgegeven dat er een beer was gesignaleerd. Het was nog een hele klus om hem (of haar) te ontdekken en daarna ook nog vast te kunnen leggen. Hij lag bepaald niet in de berm te slapen. De nieuwe fotocamera (met zijn belachelijke zoombereik van 1200 mm) heeft zich weer bewezen.

Het is mogelijk om onderweg uit de bus te stappen, een stuk te lopen en vervolgens in een volgende bus verder of terug te gaan. Terug naar het beginpunt stapten verschillende kampeerders in die duidelijk toe waren aan een verfrissende douche… En uiteindelijk zat de bus toch weer helemaal vol. Onze gids liet ons uitstappen bij het Visitors Center en ging zelf door tot aan het parkeerterrein. Daar vandaan haalde hij ons weer op. We hadden even Wi-Fi en zagen toen helaas dat Nederland heeft verloren van Argentinië. Bij het Visitors Center bleek nogmaals hoeveel geluk we hadden toen we een Amerikaans stel spraken. Zij waren ook met een bus mee geweest en hadden alleen een Karibou van achteren gezien, geen Mount McKinley maar wel een beer, op het parkeerterrein! Die werd lastig gevallen door een meeuw en rende vervolgens tussen auto’s en een paar mensen door. Ze lieten ons de foto’s zien. Morgen wagen ze een nieuwe poging, dan gaan ze vroeger op pad.

1. Maaike:
    10 juli 2014
    Oja, wat ben ik blij dat jullie die beer niet tegenkwamen op het parkeerterrein!!! En met dat zoombereik is dat ook helemaal niet nodig idd ha!
    Ja de voetballerij is over, het was wel heel erg spannend (maar bij de penalty's ging ik al naar bed hoor haha).
    Geweldig dat jullie die berg wel hebben kunnen zien, dat verdienen jullie ook gewoon!!!
  2. Carla:
    10 juli 2014
    Geweldig dat jullie Mount Denali zo helder hebben gezien! Dat is inderdaad lang niet altijd het geval.
    Heel veel plezier!
  3. John en Susan:
    10 juli 2014
    Wat heel erg leuk, een beer, kariboe, eekhoorns, berg enz. dat jullie het geluk hadden die allemaal te zien! En dat het er zo warm is:) Hier vandaag ook zon. Tijger ligt languit op het balkon, Miny in mand. Gaat goed met ze.
    Voetballen af, nu weer Tour:(
    Geniet en doe voorzichtig allebei, liefs en veel plezier
  4. Jacques:
    11 juli 2014
    Mooie foto's. Zullen we op het werk ook maar een beer neerzetten? Een honderduit pratende Simone ;-). Veel plezier gewenst!