Dag 7 - Glacier Hike en Kennicott Mine tour

12 juli 2014 - Chitina, Verenigde Staten

We hebben kennis gemaakt met het wisselende klimaat van Alaska: ijskoud met voeten die zo koud zijn dat je kramp in je tenen krijgt, vervolgens een flinke regenbui waarbij je echt een regenjas aan wil en daarna ook nog een heel warm zonnetje (kom maar op met de schaduw).

De dag begon bijtijds want met die gedeelde faciliteiten (douche en toilet) wilden we graag op tijd klaar zijn voor de hele meute in de rij stond. Gelukkig, de douche was vrij. Jammer dat ik eenmaal daar pas bedacht dat mijn handdoek nog in de kamer lag... Snel weer terug en gelukkig was de douche nog vrij. De instructie bij de douche goed gelezen maar helaas, het is mij niet gelukt een warme douche te nemen. Terwijl bij Eric bij wijze van spreken de blaren op zijn rug stonden. Maar goed, ik was in elk geval wakker. Het ontbijt is heerlijk hier! Onder andere pancakes met blauwe bessen, heerlijk vers fruit, kaneelrollen, roerei, spek, worst, hamburgers (!). En een lekkere bak koffie.

Om kwart voor negen staan we klaar bij het bureau waar de gletsjer wandeling is geboekt. Buiten worden de stijgijzers aangemeten. Onze kleding is in orde op de mutsen na. Die mogen we lenen. Nee mam, dat deden we niet hahaha! We hebben allebei een mutsje gekocht (maar misschien is die wel door iemand gepast met neten, dat weet je natuurlijk nooit). Inclusief de gids zijn we met zijn achten. Om bij de gletsjer te komen maken we eerst een wandeling van ongeveer 3 mijl. Erg mooi! Langs de kopermijngebouwen, langs watervalletjes, tussen bessenstruikjes (zodra de besjes rijp zijn, weten de beren ze te vinden; deze waren overwegend groen=niet rijp). We krijgen opnieuw instructies wat te doen bij een ontmoeting met een beer. NIET rennen. Alles dat rent ziet de beer als prooi.

Eenmaal bij de gletsjer moeten we ons warmer aankleden: fleeces, windstoppers, eventueel regenkleding. En natuurlijk moeten de stijgijzers ondergebonden worden. Best nog ingewikkeld. En lastig om je stugge wandelschoen er in te krijgen. Dan gaan we op pad. We krijgen bij elk stuk duidelijke instructies hoe we moeten lopen en optimaal gebruik maken van de ijzers. Je voeten goed ver uit elkaar zodat je niet met je ene voet met stijgijzer je andere been open haalt. En vervolgens als een soort eend naar boven.

Het ziet er schitterend uit!!! Het ijs met al zijn kleuren, blauw, wit, grijs. Soms ziet het eruit alsof het vloeibaar is maar dat is niet altijd het geval. Ongeveer halverwege kwamen we in een soort van dal in de gletsjer. Hier stroomde ook gletsjerwater. We kregen allemaal een langwerpig stuk snoep met daarbij een instructie: bijt de beide uiteinden eraf en dan heb je een rietje. Daarmee konden we van het gletsjerwater drinken. De gids ving ook wat water op in een soort keteltje. Met een brandertje heeft hij water gekookt en daarna konden we kiezen wat we wilden drinken bij onze lunch: chocolademelk, koffie of thee. Heerlijk! Maar van dat stilzitten/stilstaan krijg je het wel koud. Dus we gaan weer op pad. Hij laat nog een aantal mooie uitgeslepen stukken ijs zien waar het water doorheen stroomt. Uiteindelijk komen we weer terug langs de gletsjer en wandelen we weer naar het bureautje.

Nog een half uurtje voor de volgende excursie begint: een rondleiding door de mijngebouwen. Heel interessant en van boven heb je mooi uitzicht, ook op de gletsjer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gilbert en Monique:
    13 juli 2014
    Geweldig leuk om al jullie avonturen te lezen! Het ziet er daar schitterend uit, die gletsjer lijkt wel qua structuur op zo'n zuurtje! En die kopermijn fabriek lijkt wel op zo'n bouwpakketje voor de treinbaan! Wij hebben hier in Lesbos gisteren ook een regenbui meegemaakt met een klap onweer! Duurde ruim een half uur en toen was het weer mooi weer. Heel bizar, schijnt niet vaak te gebeuren in deze tijd van het jaar! Voor de rest is het hier geweldig! Groetjes!
  2. Rob en Gerda:
    Lieve Simone en Eric,

Wat een geweldige foto's. En wat een leuk verslag. Uiteraard staat Gerda volledig achter jullie mutsenaanschaf! Wat bijzonder ook om tijdens één wandeling de vier Hollandse seizoenen over je heen te krijgen: kouwe poten, een natte kop en snakken naar schaduw.

Wij hebben ook een vraag. Wat kan de gids doen als een beer een van jullie toch als prooi ziet? Met zo'n viervoeter op de vuist gaan lijkt ons geen optie.

En wat kunnen jullie zeggen over het 'zuur'? Allemaal leuke zilveruitjes?

Wanneer staat het vlieguitje op het programma?

Jullie staan nu op het punt naar bed te gaan, terwijl wij richting ontbijt schuiven.

Heel veel liefs en bewaar jullie mutsen op een veilige plaats!

Gerda en Roppie
  3. John en Susan:
    Hoi Eendjes:)

Heel leuk verslag Simone, ik zie het voor me:) Vast geen elegant getrippel, hi, hi.
    Maar wat zien jullie ontzettend veel mooie en interessante dingen. Ben ook benieuwd naar de kopermijn, ik houd daarvan onder de grond gaan (vorig leven vast een mol geweest).

Hebben jullie verder nog beren gezien?

Is het 's nachts ook zo koud?

Hier alles goed, poezen wennen al redelijk:)

Veel liefs ook van oma en tot kiek,
    Mam
  4. Maaike:
    13 juli 2014
    Wat een verslag weer! Net alsof we er zelf bijna bij zijn! En heel verstandig van die mutsen... (en anders eerst 48 uur in de vriezer he, dus buiten leggen...). En wat een geweldige foto's!

liefs
    Maaike
  5. Simone:
    13 juli 2014
    Hoi, hier even een antwoord op jullie vragen:
    - bij de gletsjerwandeling was de tip bij het zien van een beer: in een cirkel rond de gids gaan staan, om hem te beschermen. En wat de gids kan doen? Geen idee.
    - en allemaal leuke zilveruitjes
    - ons vlieguitje is volgens mij zaterdag
    - in deze mijn zijn we niet in de grond geweest, dat is gesloten omdat het te gevaarlijk is. We waren nu in de gebouwen bovengronds
    - we hebben verder geen beren gezien
    - buiten is het 's nachts vast wel koud maar hier binnen is het volgens mij behoorlijk opgestookt...
  6. Rob en Gerda:
    13 juli 2014
    Helemaal duidelijk, lieve Moon! En goede morgen! Wij gaan zo aan de neut!

Nu begrijp ik waarom je nooit hoort dat een gids is opgegeten door een beer.

Heel veel liefs van Gerda en Roppie